Gå till innehåll

Mia Gunberg är frilansande spelman och musiker sedan många år. Under åren som gått har hon träffat och musicerat med många musiker från olika delar av världen, och turnerat internationellt i mer än 20 år i olika konstellationer.

Hennes kärnverksamhet är folkmusik och visa, men hon rör sig även i andra genrer. Hon har ett mycket stort intresse för den gamla spelmansmusiken och har gjort en djupdykning i Hogdalstraditionen i norra Bohuslän, som hon i november 2019 fick ett Hederspris för. Läs mer om Mia under "Om Mia"



Det är inte ofta man bevittnar underverk. Men det sker. Ett var jag med om häromdagen på Hedegården i Tanumshede.

FAKTA: HEMMA-HOS-MUSIK

Ett erbjudande från Tanums Kultur och fritid i samarbete med äldreomsorgen. Finansieras av folkhälsorådet.

Kostnadsfritt för brukarna.

Mia Gunberg, musiker, kommer hem till brukaren för samvaro och spel. Anhöriga eller vänner deltar.

Det finns forskning som stöder att personer med demenssjukdomar mår bra av musik, dans och sång. Bland annat har sång under morgontoaletten, som kan uppfattas som integritetskränkande, visat sig ha lugnande effekt.

Musik underlättar kommunikation och relation, lindrar oro och nedstämdhet och påverkar minnet positivt. Bland annat kan sångtexter skapa en tillgång till minne och tal.

Det här var roligt, det tar vi en gång till!

Folkmusikern Mia Gunberg sammanstrålar utanför entrén med Viviann Johanssons make Kent, deras dotter Therese Fransson och goda vän Gittel Thernelius. Tillsammans ska de ha en stunds Hemma-hos-musik hos Viviann, en ny form av uppsökande, personlig musikverksamhet som erbjuds via Tanums kommun.

Viviann har den senaste tiden försvunnit allt längre in i sin demenssjukdom och kan vara trött, så vi går försiktigt in en och en. Mia sätter sig på huk och hälsar. De känner varandra sedan länge och har redan musikminnen ihop.

Viviann sitter mycket stilla, blicken är fäst en bit bortanför oss. Mia tar fram gitarren. Hemma-hos-musik ska vara en nära upplevelse med individen i centrum och vänner och anhöriga närvarande som kan länka samma stundens upplevelse till det förflutna. Vivianns länk till musiken är stark, lång och väsentlig, eftersom hon och Kent delar en lång tid som folkdansare.

Mia spelar. Viviann sitter fortfarande mycket, mycket stilla.

– Jag vet att du tycker om Evert Taube, säger Mia.

Så skickar hon en fråga vidare till familjen: Vilken Taubelåt?

– Inbjudan till Bohuslän är nog favoriten, tror Kent.

Mias röst lyfter in naturen och färgerna i Vivianns rum: ”Som blågrå dyning bohusbergen rullar ...”

Plötsligt känner jag Vivianns blick haka fast i min. Hon ser inte bortom oss längre, hon studerar mig, främlingen, med uppmärksamt och vaket öga.

Hon ser på Mia. Ett litet leende börjar letas sig fram.

Sedan börjar underverket lysa på riktigt. Det färgar Vivianns kinder som en stilla värme, det ger hennes drag liv. Jag, som inte känner henne sedan förut, ser vem hon är.

Samtalet flyter lättsamt, om dans, om dansresor till Färöarna, om den irländska folkmusiken. Mia väljer låtar utifrån den värld samtalet tecknar.

När nyckelharpan kommer fram händer det. Viviann pratar, kommenterar. Hon säger att hon inte själv trodde att hon kunde tala, men att hon ju kan. Hon hittar en fin beskrivning av Mias halsband: ”Sockersött.”

Hon lutar sig fram och bläddrar bland Mias papper. Hon berättar att det är trevligt att samlas. Hon sjunger med i Uti vår hage. När hon strålar upp över Polska efter Byss-Kalle och börjar följa rytmen i en polska kan jag se hur hon tedde sig som ung.

– Och du är här Gittel, säger hon och ser på väninnan.

– Vi måste ta Äppel-snoan, tycker Mia.

– Den är ju vårt paradnummer.

Det är det. Hela Viviann lyser.

– Det här var roligt, säger hon.

– Den får vi ta igen!

Tårarna stiger i allas ögon. Det är inte ofta vi bevittnar underverk. Men det sker här och nu.

– Det är känslosamt, vi har tyckt att mamma har försvunnit den senaste tiden, säger Therese Fransson.

Hennes mamma har rest sig ur sin fårskinnsklädda stol och går runt i rummet, småpratande med oss.

– Vi får väl ta en dans också, tycker Gittel och bjuder upp.

Så dansar hon och Viviann en liten sväng till tonerna av Kostervalsen och Viviann upprepar att det här var trevligt och att vi måste göra om det.

Hon har så rätt. Jag är nog inte ensam om att ha jubel inombords och tårar i ögonen. Jag har sett sådana här underverk några gånger förr. Min egen mamma började en spontan dans på vändplan på Saltö när hon såg havet. En tant i rullstol reste sig och dansade med en sidenslöja på ett äldreboende i Göteborg när danspedagogen varit där en stund.

Underverk sker. Men får de inte den tid de behöver för att slå ut kommer personen med demenssjukdom att förbli i sin egen värld och vi andra tyvärr att tro att hen inte längre går att nå.

Marita Adamsson
16 juni 2016
Strömstads Tidning


Hösten 2009 bildades den skandinaviska kvinnliga folkmusiktrion Huldrelokkk, som kommer från de tre länderna Norge, Danmark och Sverige, där Mia representerar Sverige. De varvar stark och personlig trestämmig sång på de tre språken med instrumentallåtar från samma område, både traditionella och egna, och presenterar traditionsmusiken i nya och moderna kläder med egen prägel. I januari 2011 spelades den första gemensamma kritikerrosade CD-n “Trolldans” in och de har sedan dess varit på årliga lanseringsturnéer i Europa, mestadels Tyskland, och Skandinavien, alltid för fullsatta hus!
Januari 2015 släpptes den lika hyllade CD-n nr 2 ”Huldrelokkk i levende live”.

Liv Vester Larsen, Kerstin Blodig och Mia Gunberg

Läs mer på huldrelokkk.com

Lira musikmagasin

Recension av Rasmus Klockljung

Nordisk folkmusik.
Liveskivor har ofta en slags best of-karaktär med artistens mest populära låtar, med den nordiska folktrion Huldrelokkk har bara en platta bakom sig när de nu släpper ett konsertalbum och därmed innehåller det hela nio nya låtar och bara fem från debuten. De tre briljerar både instrumentalt med fioler, nyckelharpa och gitarr och i lysande stämsång på norska, svenska och danska, och arrangemangen är betydligt mer varierade än de allra flesta band med en liknande sättning.
De tunga Huldrehalling och Trolldans från förra skivan finns givetvis med, men många av de nya spåren är minst lika bra. Exempelvis En pige hun ganger, där den dramatiska sången kompas enbart med sparsamt slagverk, gitarristen Kerstin Blodigs solonummer Nattegalen och den instrumentala Forbandelsen/Snejvejr med täta fiolstämmor av Liv Vestar Larsen och Mia Gunberg Ådin. För att nämna några alltså, föregentligen skulle jag kunna räkna upp nästan alla låtarna, så bra är I levende live.

I levende live 2015
Trolldans 2011

Mia Gunberg och Richard Rolf har känt varandra sedan väldigt lång tid tillbaka, men inte förrän för bara några år sedan vågade de prova varandras musik - med varandra. 10 april 2016 gav de sin Premiärkonsert i hemkyrkan Grebbestad, som sedan följts av flera konserter runtom i landet.

Richard Rolf - gitarr

Richard Rolf har på sin musikaliska väg samarbetat med Fläskkvartetten, Ulf Lundell, Rikard Wolf, Backa teater, Rikard Bergqvist, Göteborgsoperan, November, Coste Apetrea, Vindhäxor m.f.l.

Han har mästarbrev i Instrumentbyggarkonsten och utvecklat ett antal nydanande musikinstrument. Tilldelades Bernadottes konstnärspris 2017.

Richard är även utbildad av Dr Jack Pransky i ”De tre principerna”*
och har givit ut diktsamlingen ”Ett stilla öga”

Center for Inside-Out Understanding

Mia Gunberg - sång, fiol, nyckelharpa

Mias musikaliska källa strömmar från hennes hemvist i nordligaste Bohuslän. Hon är professionell spelman och musiker som turnerat internationellt i mer än 25 år i olika konstellationer, med speciellt intresse för nordbohuslänska låtar.

Mia har givit ut ett flertal kritikerrosade CD -produktioner, medverkat i TV- och radioprogram och tilldelats olika kulturpriser.

Hennes kärnverksamhet är folkmusik och visa, men hon rör sig även i andra genrer. En gren av Mias musikaliska verksamhet är det mycket uppskattade projektet "hemma-hos-musik" som vänder sig till de äldre.

Läs mer om Mia och Mia hemma-hos

Foto: Tolson/Anna Lamberg

Mia Gunberg & Anders Ådin är båda professionella musiker som turnerat internationellt i olika konstellationer i mer än 20 år. De har gett ut ett flertal kritikerrosade Cd-skivor, medverkat i radio och TV och tilldelats olika kulturpriser. Med bohusmusiken i fokus mixar de folkmusik från Nordsjöområdet med vår svenska visskatt till en mustig Nordsjöbrygd.

Mia Gunberg - sång, fiol, nyckelharpa

Mias musikaliska källa strömmar från hennes hemvist i nordligaste Bohuslän. Hon har i tre decennier turnerat internationellt med olika konstellationer som Huldrelokkk, Hemållt, Blå fålen, Mikael Samuelson m.fl.

Mia har givit ut ett flertal kritikerrosade CD -produktioner, medverkat i TV- och radioprogram och tilldelats olika kulturpriser. I november 2019 fick hon "Hogdals spelmanslags Hederspris 2019" för sitt arbete med att bevara och föra vidare den karaktäristiska spelmansmusiken från Hogdal i nordligaste Bohuslän.

En annan gren av Mias musikaliska verksamhet är det mycket uppskattade projektet ”hemma-hos-musik” som vänder sig till de äldre. Läs mer om Mia och Mia hemma-hos

Anders Ådin - gitarr, vevlira

Anders är folkmusikern/musikern som turnerat i många olika band och konstellationer samt varit aktiv som studiomusiker i ett 20-tal CD produktioner.
Med sitt personliga gitarrspel rör han sig hemtamt i dom flesta genrer både som solist och ackompanjatör.
Anders är dessutom en av få professionella vevlire spelare i Skandinavien.
Mer info om Anders.